افزایش خطر مرگ زود هنگام برای افراد سیگاری مبتلا به دیابت

 23 نوامبر2016- یک مطالعه ی جدید نشان داد در افراد سیگاری مبتلا به دیابت، شانس مرگ زودهنگام، دو برابر بیشتر است. یک گروه از محققان آمریکایی با بررسی 53 هزار فرد سیگاری یا سیگاری سابق، در طی 7 سال به این نتایج رسیدند.

تقریباً 13 درصد از افراد سیگاری مبتلا به دیابت در طول این تحقیق درگذشتند، درحالیکه 7 درصد از افراد سیگاری غیر دیابتی در طول تحقیق جان خود را از دست دادند.

جنسیت نیز در میزان افزایش خطر مرگ نقش دارد، این یافته­ها نشان می­دهد خطر مرگ بر اثر سرطان ریه برای زنان سیگاری مبتلا به دیابت، 80 درصد بیش از زنان سیگاری غیر دیابتی است.

محقق ارشد این پژوهش پرفسور Kavita Gargاستاد رادیولوژی دانشگاه کلورادو در دنور می­گوید:  ما دریافتیم یک ارتباط معنی دار آماری بین دیابت و مرگ به همه­ی علل، مرگ بر اثر سرطان ریه و  مرگ غیر مرتبط با سرطان ریه در زنان وجود دارد.

داده­های مورد استفاده در این تحقیق­ از مطالعه ی ملی غربالگری ریه (NLST) بدست آمد، ارزیابی  محققان نشان می دهد بهترین راه برای تشخیص زودهنگام سرطان ریه استفاده از CIاسکن یا رادیوگرافی قفسه­ی سینه است. از میان 53212 فرد که در مطالعه­ی NLSTشرکت داشتند، 5174 نفر در زمان غربالگری به دیابت مبتلا بودند .

دکتر Garg  می­گوید: ما دریافتیم که دیابت خطر مرگ به همه­ی دلایل و مرگ بر اثر عواملی غیر از سرطان ریه را در میان افراد سیگاری قهار دو برابر افزایش می­دهد.

 تصور می­شود که بیش از 29 میلیون نفر در آمریکا به دیابت مبتلا باشند، به همین دلیل دکتر Garg  انجام غربالگری افراد سیگاری مبتلا به بیماری دیابت را برای سرطان ریه، بسیار ضروری می داند.

او افزود: مراقبت از دیابت و غربالگری زودهنگام سرطان ریه بوسیله ی سی تی اسکن، تفاوت قابل توجهی را در خطر مرگ ایجاد می کند. یافته­های این تحقیق در هفته­ی آینده در نشست سالانه­ی انجمن  رادیولوژی شمال آمریکا(RSNA) ارائه خواهد شد.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/nov/people-with-diabetes-who-smoke-increase-risk-of-early-death,-study-reports-95373621.html